Merk
-
Klant
Stichting VoorleesExpress
Datum
2023
open voorleesexpress.nl

Een prikkelend merkverhaal voor stichting VoorleesExpress

Copy
Branding

Stichting VoorleesExpress had al een nieuwe visuele brand identity met frisse kleuren en een flexibel logo. Maar een eenduidige boodschap ontbrak nog. Met directeur Anne Heinsbroek en haar team werkte ik aan een merkverhaal en -kompas die de visie van de VoorleesExpress verkondigen en veel verhalen losmaken in en om de organisatie.

Stichting VoorleesExpress is een netwerkorganisatie met in elke gemeente een eigen projectleiding. Deze decentrale structuur wordt overzien vanuit Utrecht, door Anne en haar team.

Het was belangrijk dat de vele mensen en bibliotheken in hun netwerk zich ook in de merkboodschap kunnen vinden. Anne keek ernaar uit om het hele merk en de organisatie door te spreken en woorden te vinden waar mensen uit het netwerk zich ook bij thuis voelen.

Alles doorspreken met een merkkompas

Tijdens een sessie van ongeveer 3 uur bespraken we het merk, haar producten of diensten en de organisatie en mensen eromheen aan de hand van een merkkompas.

  • Hoe kijken ze naar de wereld?
  • Wat frustreert ze of maakt ze enthousiast?
  • Wat doen ze daarom en wat levert dat op voor anderen?

We bespraken hoe belangrijk het is voor VoorleesExpress om niét de nadruk te leggen op schoolachterstand, ondanks dat school de plek is waar taalmoeilijkheden aan het licht komen - en ouders en leraren zich daar aanmelden voor hulp van de VoorleesExpress.

Ook stoeiden we alvast met de boodschap aan ouders.

Want ja, ouders maken zich zorgen om de schoolprestaties van hun kinderen - een belangrijke emotie dus - maar dat zorgelijke perspectief staat haaks op hoe de VoorleesExpress naar gezonde taalontwikkeling kijkt.

De visie en missie verhalend op papier

In de sessie raakten we heel veel onderwerpen aan: organisatorische, sociaal-maatschappelijke, politieke en commerciële. Als schrijver zet ik al pennende de boel op voor mezelf op een rij.

In één A4’tje ordende ik de visie van VoorleesExpress op taal, op de rol van taal binnen scholen, en hun visie op het probleem dat vervolgens ontstaat bij ouders en kinderen. En natuurlijk: wat de VoorleesExpress daarom dolgraag wil doen.

Van visie naar missie, naar uitnodiging aan de lezer. Een merkverhaal dat iedereen in Nederland kan aanspreken.

“Dit is zo mooi gezegd in simpele taal en zo verrassend. Ook omdat het iets zegt wat ik voel maar nooit zo verwoord heb. Het zou op het nachttafeltje van iedere vrijwilliger moeten liggen.”

Nadat dit verhaal met enthousiasme en kippenvel werd ontvangen door mensen bij de VoorleesExpress vertaalde ik deze brontekst naar boodschappen voor hun communicatiedoelgroepen: potentiële vrijwilligers, ouders en stakeholders.

  • Wat willen we eigenlijk tegen ouders zeggen?
  • Met welke boodschap werven we potentiële vrijwilligers?
  • Hoe vragen we steun van stakeholders?

Je bent hartstikke trots op je kind.

Op tekeningen en nieuwe woorden, eerste speelafspraken en leuke verhalen over school.

Maar ai, wat voelt het vervelend - en wat kun je je zorgen maken - als je kind achterloopt. Of niet goed meekomt in de klas.

Wou je dat je kon helpen? Maar denk je, 'mijn taal is niet goed genoeg'?

Trotse ouder, wees trots!

Ook op jouw taal. Want of je nu Nederlands spreekt of Arabisch, Spaans of een dialect: jouw taal helpt je kind. Taal zorgt dat je kind zich onderdeel voelt. Van de klas, van je familie en cultuur. Zorgt dat je kind de juf of meester beter begrijpt, kan zeggen wat het belangrijk vindt en vragen om wat het nodig heeft.

Dus praat over vroeger, vraag naar vandaag. Luister jullie lievelingsliedjes of bekijk samen een boek. Doe het met woorden die bij jou passen. In de taal waarin jij je thuis voelt.

Zo ziet je kind hoe taal voor jou werkt, leert het nieuwe manieren om zichzelf te uiten, en krijgt het meer plezier en meer zelfvertrouwen. En dan komt lezen en schrijven vanzelf.

Benieuwd hoe je kunt beginnen met praten, lezen en spelen met taal in je gezin?

Kijk eens op voorleesexpress.nl. Daar vind je luisterversies van prentenboeken in meer dan 60 talen en dialecten!

Wil je hulp om te ontdekken wat je thuis nog meer kunt doen? Vraag de leerkracht van je kind naar onze vrijwilligers. Zij komen graag bij je langs.

Merkverhaal én kompas

In overleg met het team vonden we de juiste richting voor elk verhaal, scherpten we zinnen en woorden aan en kwamen we tot een activerend verhaal richting elke doelgroep. Op basis van de visieverhaal vulde ik het merkkompas in, zodat de stichting nog meer zinnen, woorden en alinea’s heeft om taal te geven aan wie VoorleesExpress is en wat je van deze stichting kunt verwachten.

Na oplevering van het merkkompas en - verhaal, scherpten Anne en ik samen in een middag de user experience voor potentiële vrijwilligers aan - zodat die op de website snel de weg vinden naar 'is dit wat voor mij?'.

Wat leverde dat op?

Met het nieuwe verhaal op zak voert Anne nu heel andere gesprekken met mensen. Mensen vertellen hoe zij taal hebben ervaren in hun jeugd. Vertellen over hoe zij voelden dat ze ergens 'bij hoorden', of juist niet. En hoe taal en erbij horen vandaag nog steeds een rol spelen in hun leven.

Ook zijn de nieuwe woorden voer voor gesprek met collega-stichtingen. VoorleesExpress onderscheidt zich nu duidelijker van hen, door zich te richten op gezinnen en ouders volop aan te moedigen met:

Ja, taal is belangrijk. Maar heb nu eens éérst plezier in het delen met elkaar.

Heb jij een boodschap
die het verschil kan maken voor een ander?

Neem contact op