Van interne visie naar overtuigend verhaal richting de doelgroep
De mensen bij Aalberts Bouw zijn betrokken, kritisch en houden van kwaliteit. Het familiebedrijf gaat al 350 jaar van generatie op generatie. Indrukwekkend!
Ik mocht hun positionering en visie 'bouwen aan het betere' verweven in een website die niet alleen informeert, maar ook een doelgroep aanspreekt en overtuigt. Digitaal designbureau September bouwde het platform vakkundig op.
Copywriter zijn is onwijs goed voor je algemene ontwikkeling. Helemaal als je een sector induikt vol vakkennis en -taal. En jargon natuurlijk!
Aalberts had een merkstrategie klaarliggen rondom duurzaamheid. Geen etalage-duurzaamheid, geen luchtkastelen, nee: bouwen aan het betere. Duurzaamheid in de bouw is een grote uitdaging. Wat 'beter' inhoudt, verschilt dan ook per project. De gedegenheid en nuance waarmee de directie naar duurzaamheid kijkt, mocht ik vertalen naar webteksten.
De websitestrategie op papier
We bespraken de doelen per pagina: wat willen we dat de bezoeker denkt of doet, na het bekijken van deze pagina? Vragen die met een verouderde website al een tijd niet meer waren gesteld. Ze hielpen om de vastberaden visie die afgelopen tijd intern was gevormd, naar buiten te vertalen. Want welk perspectief willen we de doelgroep meegeven?
We maakten een grove inhoudelijke opzet van alle pagina's voor aanpak en diensten en September ging met een UX en design aan de slag. Ondertussen haalde ik samen met marketing manager Maartje Voulon inhoud voor de pagina's op bij de directie.
- Waar maakt een potentiële klant van Aalberts zich druk om?
- Waar denkt 'ie nog niet aan, en willen we onder de aandacht brengen?
- Wat is er zo uniek aan Aalberts' manier van werken ten opzichte van andere bouwpartijen?
Als 350 jaar familiegeschiedenis ons iets geleerd heeft dan is het wel dat tijden veranderen, en dat je mee kunt veranderen als dat nodig is.
Dát verandering nodig is, is vandaag wel duidelijk. We moeten beter omgaan met grondstoffen, stilstaan bij hoe we de planeet willen doorgeven aan de generaties na ons, en daarnaar handelen.
Dus hoe ziet je woonwijk eruit? Of het gebouw waarin je werkt? Ontwikkelaars en bouwers hebben veel impact op hoe fijn een leefomgeving voelt en hoe duurzaam deze is. Die impact moet positief zijn.
Daarom pakken we onze verantwoordelijkheid en bouwen we met oog voor mens en natuur aan duurzame leefomgevingen. Zodat mensen er generaties lang kunnen wonen, werken en genieten.
Dat noemen we:
bouwen aan het betere.
Een tone-of-voice met gewicht en toegankelijkheid
De doelgroep van Aalberts is thuis in vakjargon. Tegelijkertijd hebben ook die mensen waarschijnlijk een vol hoofd én wil Aalberts vanuit maatschappelijke betrokkenheid een toegankelijk bedrijf zijn. Met de autoriteit van vak-inhoudelijke kennis, visie op de industrie en een benaderbare, nuchtere manier van schrijven, vonden we de juiste tone-of-voice.
Schrijf aan je doelgroep
Je wil dat mensen denken: met dit bedrijf wil ik samenwerken. Daarvoor laat je ze enerzijds merken dat je in hun hoofd kunt kijken en weet wat er speelt. Anderzijds laat je je autoriteit of kennis gelden: door ze op dingen te wijzen waar ze nog niet aan dachten. Maak het af met een uitnodiging en je bezoeker heeft handelingsperspectief!
3. Ontwerpen
Wordt het maatwerk of conceptbouw? Hoe positioneren we gevelopeningen? Welk energieconcept kiezen we en hoe bouwen we natuurinclusief? Tijdens alle ontwerpfases toetsen we ons plan aan regelgeving, en de impact van ons plan op kwaliteit, duurzaamheid en budget. Ons BIM-model is tot in de puntjes uitgewerkt, en gaat mee de volgende fase in.
4. Realiseren
Leun maar achterover. Want met een goed technisch ontwerp, is dit een voorspelbare fase. Het is een fase waar onze vakmensen in uitblinken en van genieten. We bewaken planning, kwaliteit en veiligheid en beperken overlast voor de omgeving. Benieuwd naar de voortgang van je project? Je bent van harte welkom op onze goed georganiseerde bouwplaats.
Nieuwe website + een eerste Bouwboek
De nieuwe website is niet alleen extern een aanwinst. Ook medewerkers van Aalberts in kantoren, loodsen en op de bouw krijgen een frisse kijk op hun werkgever.
Naast de website werkte ik aan een Bouwboek waarmee medewerkers met volle overtuiging en een duidelijk verhaal hun aanbod in conceptbouw kunnen verkopen. Een boek en product waarin volop terugkomt hoe Aalberts kijkt naar haar verantwoordelijkheid voor de toekomst van de sector en wonen in Nederland.